Strona Główna

Linki – cała prawda o linkach w artykułach

Linki, zwane inaczej hiperłączami, są podstawowym narzędziem pozycjonowania strony. Każdy o tym wie, ale nie każdy potrafi rozróżnić, jakie odnośniki są bezpieczne, a które formy linkowania są ryzykowne i możemy zostać za nie ukarani obniżeniem pozycji naszej strony w wyszukiwarkach. Postaram się przedstawić w najprostszy sposób całą prawdę o linkowaniu w artykułach.

Linki dzielą się na te, które sami zamieszczamy na swoich stronach i prowadzą do innych witryn lub do innych podstron naszej strony oraz na te, które do naszej strony prowadzą. Zacznę od przedstawienia Wam sposobów linkowania w treściach, które tworzymy.

Najpierw przedstawię Wam „dobre linki”, czyli takie, które z powodzeniem możecie zamieszczać w swoich artykułach bez obawy, iż Google ukarze Was spadkiem pozycji Waszej witryny w rankingu wyszukiwania. Tego typu odnośniki zwane są czasem White Hat SEO (WHS).

Bezpiecznymi linkami są zatem:

  • Linki brandowe – to najbezpieczniejszy sposób linkowania na stronie. Link zamieszczamy w nazwie firmy, marki itp, na przykład Sebucja.pl
  • Linki nawigujące – to umieszczenie linku we frazie nawigującej typu: TUTAJ, TU, KLIKNIJ TU itp.
  • Linki tekstowe – to po prostu nic innego, jak adres URL strony, na którą linkujemy. Zamieszczamy wtedy w treści artykułu adres URL w takiej postaci: http://www.sebucja.pl.
  • Linki graficzne – to takie umieszczenie hiperłącza, kiedy kliknięcie w obrazek przenosi nas na inna stronę.
  • Linki mieszane – to połączenie linku brandowego z frazą pozycjonującą – słowem kluczowym (anchor tekst). Link zatem powinien zostać umieszczony w ten sposób: blog o rodzicielstwie Sebucja.pl. Linki mieszane są uznawane za bezpieczne, ale nie należy ich nadużywać i stosować z umiarem.

Powyżej wymienione sposoby linkowania są bezpieczne i bez obaw możecie zamieszczać odnośniki w takiej formie na swoich stronach. Natomiast, jeśli chodzi o ryzykowne formy linkowania, to temat jest znacznie bardziej skomplikowany. Zaczniemy zatem od formy, która jest najmniej korzystna:

  • Exact Match – linki pozycjonujące, zawierające w swojej budowie słowo kluczowe – anchor tekst : blog o rodzicielstwie. To każdy link, który w swojej konstrukcji posiada słowo kluczowe dla strony, na którą przekierowuje.
  • Linki nienaturalne – czyli zamieszczanie w treści artykułu odnośników niezwiązanych z tematem lub które są po prostu reklamą.
Nie tylko sposób zamieszczania linków w treściach artykułów jest ważny. Ogromne znaczenie ma taktyka pozyskiwania linków prowadzących do naszej strony. Najpierw przedstawię Wam tzw. Black Hat SEO (BHS). Jak sama nazwa wskazuje to przeciwieństwo White Hat SEO, o którym pisałam wyżej. BHS to taktyki praktykowane przez administratorów stron, mające na celu podniesienie i osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach, będące przy tym  niezgodne z regulaminem wyszukiwarek (nie są niezgodne z prawem). Stosowanie takich ryzykownych form linkowania może skutkować wykluczeniem z indeksu wyszukiwarek (nasza strona nie będzie pokazywana w propozycjach), obniżeniem pozycji w rankingu wyszukiwania lub utratą zaufania wyszukiwarek dla danej domeny (tzw. TrustRank).

Czego zatem należy unikać?

  • Ukryty tekst lub linki – to wstawianie linków lub słów kluczowych w sposób ukryty: tekst w kolorze tła (biały tekst na białej stronie), tekst za obrazkiem lub poza obszarem ekranu, zerowy rozmiar czcionki lub link powiązany jedynie z jednym znakiem. W ten sposób wiele osób umieszcza na swojej stronie internetowej treści, które są widoczne tylko dla robotów wyszukiwarek, a zwykły użytkownik ich po prostu nie widzi.
  • Systemy wymiany linków (SWL) – zwane inaczej programami wymiany linków. Są to odnośniki, które manipuluja wartością PageRank strony lub jej pozycją w rankingu wyszukiwarek. Za systemy wymiany linków Google uznaje wszelkie linki, które zostały zakupione w celu podniesienia PageRank witryny (dotyczy to zarówno linków zakupionych za pieniądze, jak i tych powstałych w wyniku przekazania towarów – np. bezpłatne próbki lub produkty do testowania). Ponadto za SWL  Google uznać może artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, reklamy tekstowe, a także komentarze zamieszczone na forach internetowych opatrzone podpisem z linkiem w anchor tekscie. Aby uniknąć tego typu sytuacji wystarczy wyposażyć linki w atrybut rel=”nofollow” (o tym za moment).
  • Precle (Presell Pages) i teksty preclowe – Precle to serwisy internetowe, które umożliwiają użytkownikom wstawianie własnych treści z odnośnikami do pozycjonowania stron. Teksty preclowe to krótkie treści zawierające słowa kluczowe w odpowiednim zagęszczeniu (2-3 frazy w dalszej części tekstu), które są poprawne gramatycznie, logiczne oraz posiadają tytuł i treść adekwatną tematycznie do słów kluczowych. Brak bezpośredniej reklamy, zazwyczaj jeden odnośnik w treści.
  • Treści generowane automatycznie – to treści tworzone przez oprogramowanie, mające na celu upychanie najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych. Taki tekst zawiera kilka nielogicznych dla użytkownika akapitów, którego treść jest często losowa.
  • Brak oryginalnej treści – niektóre strony zawierają bardzo dużą ilość słów kluczowych przy braku wartościowej treści, bądź powielają w kółko tą samą treść lub co gorsza kradną z innych serwisów.
  • Keyword stuffing – to nadmierne stosowanie słów kluczowych. Jest to umieszczanie (wręcz „upychanie”) w treści oraz w innych elementach strony (meta opis, opisy obrazków itp) słów kluczowych w sposób nienaturalny.
  • Maskowanie (Cloaking)– to technika polegająca na przedstawieniu robotom wyszukiwarek innych treści lub odnośników niż użytkownikom. Dana strony wyświetla się jedynie robotom wyszukiwarek, natomiast zwykły użytkownik nie jest w stanie tego zauważyć, gdyż ani przez moment się nie wyświetla.
  • Strony przejściowe (doorway) – jest to metoda stosowana zazwyczaj przez witryny ubogie w treści, a pozwalająca uzyskać duży ruch z wyszukiwarek. Są to strony, do których prowadzi wiele innych stron lub subdomen, albo strony zachęcające użytkowników do kliknięcia i w rezultacie przejścia do innej strony, często zupełnie niechcianej przez użytkownika.

W jaki sposób więc bezpiecznie pozyskiwać linki? Najbezpieczniej jest tworzyć wysokiej jakości treści, które w sposób naturalny będą rozpowszechniane przez użytkowników. Warto zamieszczać swoje artykuły w social mediach (w większości przypadków otrzymają one atrybut „nofollow”). Kiedyś polecano linkowanie na forach internetowych oraz w komentarzach na innych stronach. Teraz odchodzi się od tej metody, ponieważ Google nieprzychylnie patrzy na duże skupiska różnorodnych odnośników.

Na zakończenie chcę Wam przedstawić różnice pomiędzy linkami typ „dofollow” i „nofollow”. Odnośniki, które wpływają na pozycjonowanie strony internetowej przekazując PageRank strony, na której są zamieszczone, to tzw. linki pozycjonujące – „dofollow”. Natomiast linki z atrybutem „nofollow” to odnośniki, które nie przekazują wartości PageRank i nie wpływają na pozycjonowanie strony, do której zamieszczany jest link. Każdy link, który nie jest zaopatrzony specjalnym atrybutem rel=”nofollow” jest automatycznie linkiem „dofallow”. Jeśli chcemy, by zamieszczony link nie przekazywał naszego PageRank (a to zaleca nam Google zwłaszcza przy umieszczaniu dużej ilości linków na stronie lub linków sponsorowanych) musimy zaopatrzyć odnośnik w atrybut rel=”nofollow”. Jak to zrobić? Atrybut „nofollow” możemy ustawić ręcznie za pomocą kodu HTML lub użyć do tego wtyczki np. Ultimate Nofollow. Polecam tą druga opcję, gdyż jest to znacznie łatwiejsze i wygodniejsze. Przy wstawianiu odnośnika do artykuły wystarczy zaznaczyć czy link ma mieć charakter „nofollow”.

Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam Wam wiedzę na temat linków i ich bezpiecznego stosowania. Do miłego 🙂