Woda – bezpieczne wakacje

Wakacje nieodparcie kojarzą mi się z przyjemną ochłodą w morzu, jeziorze, rzece czy ogrodowym basenie. Woda to jeden z głównych symboli wakacji. Woda to także jedno z największych zagrożeń, które zbiera żniwa każdego roku.

Jeśli planujesz wybrać się ze swoją pociechą lub sam nad wodę, pamiętaj o kilku istotnych zasadach. Bezpieczna kąpiel w morzu, jeziorze, rzece czy basenie jest uzależniona od ich przestrzegania:

  • Najbezpieczniej kąpać się jest w miejscach strzeżonych przez ratowników WOPR. Niestety takich wyznaczonych miejsc do kąpieli wciąż jest niewiele, zwłaszcza nad jeziorami.
  • Jeśli zażywasz kąpieli na tak zwanych dzikich plażach, musisz mieć świadomość, że ryzykujesz swoje życie. Nigdy też nie chodź na takie kąpieliska sam, zawsze zabieraj ze sobą drugą dorosłą osobę, koniecznie trzeźwą.
  • Zanim pozwolisz dziecku wejść do wody, zwłaszcza w miejscu niestrzeżonym, każdorazowo sprawdź głębokość i strukturę dna.
  • Nigdy nie spuszczaj oka z kąpiącego się dziecka. Jedna osoba dorosła powinna kontrolować nie więcej niż dwoje dzieci.
  • Zawsze należy przestrzegać regulaminu kąpieliska i zanim wejdzie się do wody, zapoznać się z nim.
  • Zawsze należy słuchać poleceń i uwag ratownika. Ratownik jest nad wodą po to, by zapewnić Ci bezpieczeństwo, więc nie oburzaj się, tylko zastosuj do jego zaleceń.
  • Zanim zaczniesz się kąpać sprawdź, czy kąpiel nie jest zakazana. Informacje o tym uzyskasz od ratownika. Informują także o tym tablice i znaki (biała flaga- można się kąpać, czerwona – zakaz kąpieli).
  • Nigdy nie skacz do wody “na główkę”. Brawura może doprowadzić Cię do śmierci lub kalectwa.
  • Nie skacz do wody w miejscach, którego dna nie znasz. Najpierw sprawdź głębokość i dno zbiornika.
  • Nie rzucaj się do wody raptownie, kiedy jesteś rozgrzany – grozi to wstrząsem termicznym. Najpierw stopniowo schłodź ciało, poprzez polewanie wodą nóg, klatki piersiowej, rąk i szyi.
  • Zawsze zwracaj uwagę na osoby, które kąpią się obok Ciebie. Ktoś może potrzebować Twojej pomocy. Wbrew panującym opinią, osoba tonąca nie woła pomocy.
  • Nie hałasuj ani nie wszczynaj fałszywych alarmów. Twoje nieodpowiedzialne zachowanie może utrudnić wołanie o pomoc osoby, która jej faktycznie potrzebuje. 
  • Nigdy nie żartuj sobie i nie baw się w spychanie innych do wody z pomostów czy z materacy. Nie wrzucaj nikogo do wody i nie zanurzaj na siłę. To bardzo niebezpieczne.
  • Jeśli korzystasz ze sprzętu wodnego (kajaki, żaglówki, rowery wodne lub inne) zawsze zakładaj kapok.
  • Nie przebywaj w wodzie zbyt długo. Przemęczenie grozi niebezpiecznymi skurczami mięśni.
  • Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w nawet płytkim basenie ani w miejscu, w którym ma do niego dostęp, gdyż może do niego wejść lub wpaść podczas Twojej nieobecności.
  • Nie pozwalaj dziecku na kąpiel w basenie, kiedy podłączona jest pompa.
  • Nie przeceniaj swoich umiejętności. Nie odpływaj zbyt daleko od brzegu, gdyż możesz stracić siły i trudno będzie wrócić do brzegu.
  • Pamiętaj o tym, że wypadek może wystąpić nawet w bardzo płytkiej wodzie, a bezpieczeństwo nad wodą zależy przede wszystkim od Ciebie.

Woda - bezpieczne wakacje

Nie należy się kąpać:

  • W czasie burzy oraz przed burzą, gdy wieje porywisty wiatr lub jest mgła, która ogranicza widoczność poniżej 50 metrów.
  • W miejscach, w których widnieje informacja zakazu kąpieli lub gdy wywieszona jest czerwona flaga.
  • W miejscach, gdzie jest dużo wodorostów.
  • Nie należy się kąpać w pobliżu ostróg, które są obrośnięte przez małże. Uderzenie w nie może skutkować bolesnym urazem, a nawet utratą przytomności.  Nie wolno też po nich chodzić, gdyż są śliskie i łatwo można z nich spaść.
  • Zabroniona jest kąpiel przy falochronach, zaporach wodnych i mostach, w stawach hodowlanych i basenach przeciwpożarowych, w pobliżu kanałów ściekowych oraz na trasach żeglugowych, w portach i przystaniach wodnych, w miejscach o bagnistym dnie i nieregulowanych wysokich brzegach.
  • Nie wchodź do wody, jeśli wiesz, że w tym miejscu występują zawirowania wody. Zwłaszcza nad rzeką uważaj na silne prądy.
  • Nie należy się kąpać, gdy fala przekracza 70cm.
  • Nie kąp się też po zmroku i wieczorem.
  • Nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu.
  • Nie pływaj również bezpośrednio po posiłku.
  • Nie należy też pływać w wodzie, której temperatura jest poniżej 14 stopni. Optymalna temperatura wody wynosi 22-25 stopni.

Po każdej kąpieli obserwuj dziecko!

Zwłaszcza jeśli w trakcie kąpieli w słonej morskiej wodzie lub chlorowanej wodzie w basenie doszło do zachłyśnięcia. Istnieje możliwość wystąpienia wtórnego utonięcia! Jest to obrzęk płuc, który następuje od 12 do 72 godzin po zachłyśnięciu, na skutek drażnienia pęcherzyków płucnych przez sól lub chlor z wody.

Występuje także zjawisko utonięcia suchego, które może nastąpić na skutek zakrztuszenia się płynem pod każdą postacią. Do utonięcia suchego dochodzi na skutek skurczu krtani, gdy woda dociera do nosogardzieli, w konsekwencji czego dochodzi do zatrzymania krążenia.

Jeśli po kąpieli zauważysz, że Twoje dziecko jest osłabione lub ospałe, kaszli lub ma problemy z oddychanie (płytki oddech), narzeka na ból w klatce piersiowej lub niewyraźnie mówi – niezwłocznie zgłoś się z dzieckiem do lekarza!

Życzę Wam bezpiecznego wypoczynku!

Zapraszam do zapoznania się z pozostałymi artykułami cyklu „Wakacje z Sebucją” (klik w baner):