Woda – wszystko, co musisz wiedzieć, o bezpiecznej zabawie w wodzie

Wakacje nieodparcie kojarzą mi się z błogim relaksem nad wodą, z przyjemną ochłodą w morzu, jeziorze, rzece czy ogrodowym basenie. Woda to jeden z głównych symboli wakacji. Któż nie lubi nad nią przebywać, szczególnie w upalne dni. Woda to także jedno z największych zagrożeń, które zbiera tragiczne żniwa każdego roku. Według policyjnych statystyk, w tym roku w maju utonęły 62 osoby. Natomiast do 13 czerwca, aż 38. W  roku 2017 utonęło 449 osób, z czego ponad połowę stanowiły osoby powyżej 50 roku życia. Najmniej było na szczęście ofiar wśród dzieci (źródło: policja.pl).

Najczęściej do tragicznych wypadków dochodzi nad rzeką i nad jeziorem. Myślę, że nie jest to zaskoczeniem. Rzeki bywają szczególnie zdradliwe, a silne prądy bardzo niebezpieczne. Jeziora z kolei kuszą swą atrakcyjnością i ciepłą wodą, niestety strzeżonych kąpielisk jest bardzo mało. Kąpiel w miejscu niestrzeżonym, lecz nie zabronionym, jest drugą w kolejności na liście, przyczyną wypadku. Pierwsze miejsce w tej kategorii od wielu lat utrzymuje alkohol, który jest przyczyną największej liczby śmiertelnych wypadków nad wodą.

Jeśli planujesz wybrać się ze swoją pociechą lub sam nad wodę, pamiętaj o kilku istotnych zasadach. Bezpieczna kąpiel w morzu, jeziorze, rzece czy basenie jest uzależniona od ich przestrzegania.

  • Nigdy nie wchodź do wody pod wpływem alkoholu

  • Kąp się w miejscach strzeżonych

Najbezpieczniej kąpać się jest w miejscach strzeżonych przez ratowników WOPR. Niestety takich wyznaczonych miejsc do kąpieli wciąż jest niewiele, zwłaszcza nad jeziorami. Jeśli masz jednak do wyboru kąpielisko strzeżone a niestrzeżone, zawsze wybieraj to pierwsze.

  • Przestrzegaj zakazów

Informację o zakazie kąpieli uzyskasz od ratownika. Informują także o tym tablice i znaki. Biała flaga oznacza, że kąpiele są dozwolone. Czerwona flaga oznacza zakaz kąpieli. Jeśli kąpiel jest zakazana, nie wchodź do wody.

  • Nie chodź na kąpieliska niestrzeżone sam

Jeśli zażywasz kąpieli na tak zwanych dzikich plażach, musisz mieć świadomość, że ryzykujesz swoje życie. Zawsze zabieraj ze sobą drugą dorosłą osobę, koniecznie trzeźwą. Podczas pływania może złapać Cię skurcz mięśni, możesz uderzyć się w głowę lub zwyczajnie zachłysnąć się. Możesz też natrafić na silne prądy lub wiry. Będąc sam jesteś bez szans.

  • Sprawdź strukturę dna i głębokość

Zanim pozwolisz dziecku wejść do wody, zwłaszcza w miejscu niestrzeżonym, każdorazowo sprawdź głębokość i strukturę dna. Nigdy nie pozwalaj dziecku kąpać się w miejscu, którego nie znasz. Nawet, jeśli kilka dni temu byłeś w danym miejscu i było wszystko w porządku, sprawdź ponownie. W jeziorach często tworzą się rowy, których głębokość może sięgać nawet kilkadziesiąt centymetrów. Dla małego dziecka oznacza to nagłe zniknięcie pod wodą. Na dnie można też znaleźć niebezpieczne śmieci, takie jak na przykład zbite szkło, stary rower, wyrwany z brzegu kosz na śmieci, itp.

  • Nie spuszczaj oka z dziecka

Jedna osoba dorosła powinna kontrolować jedno kąpiące się dziecko. Najlepiej wejść z dzieckiem do wody i wyznaczyć swoją osobą granicę, dokąd dziecko może wchodzić. Pamiętaj, że wszelkie rękawki i koła ratunkowe nie gwarantują bezpieczeństwa Twojego dziecka, wręcz przeciwnie – usypiają Twoją czujność.

  • Przestrzegaj regulaminów

Zawsze należy przestrzegać regulaminu kąpieliska i zanim wejdzie się do wody, zapoznać się z nim.

  • Słuchaj ratownika

Zawsze należy słuchać poleceń i uwag ratownika. Ratownik jest nad wodą po to, by zapewnić Ci bezpieczeństwo, więc nie oburzaj się, tylko zastosuj do jego zaleceń. Naprawdę nikt nie robi Ci na złość przywołując do porządku. Ratownik po prostu dba o Twoje bezpieczeństwo.

  • Nie skacz do wody “na główkę”

Brawura może doprowadzić Cię do śmierci lub kalectwa. Jeśli już koniecznie chcesz skoczyć, najpierw sprawdź głębokość i dno zbiornika. Nawet jeśli w tym miejscu wykonałeś już setki skoków, nigdy nie wiesz co znalazło się tam przez noc.

  • Nie rzucaj się do wody raptownie

Kiedy jesteś rozgrzany, gwałtowne schłodzenie organizmu grozi wstrząsem termicznym. Najpierw stopniowo schłodź ciało, poprzez polewanie wodą nóg, klatki piersiowej, rąk i szyi. Dopiero po tym możesz się zanurzyć.

  • Zwracaj uwagę na osoby, które kąpią się obok Ciebie

Ktoś obok Ciebie może potrzebować Twojej pomocy. Wbrew panującym opinią, osoba tonąca nie woła pomocy. Pamiętaj o tym i obserwuj innych.

  • Nie hałasuj ani nie wszczynaj fałszywych alarmów

Twoje nieodpowiedzialne zachowanie może utrudnić wołanie o pomoc osoby, która jej faktycznie potrzebuje.

  • Nie wrzucaj nikogo do wody i nie zanurzaj na siłę.

Nigdy nie żartuj sobie i nie baw się w spychanie innych do wody z pomostów czy z materacy.  To bardzo niebezpieczne. Osoba, którą zepchniesz z pomostu może się zakrztusić lub uderzyć głową w dno, co może skończyć się tragicznie.

  • Zawsze zakładaj kapok

Jeśli korzystasz ze sprzętu wodnego, takiego jak na przykład kajaki, żaglówki, rowery wodne lub inne, zawsze zakładaj kapok. Pamiętaj, że dzieci powinny mieć kapok zapinany także w kroku, co uniemożliwia wysunięcie się dziecka z kamizelki w przypadku wpadnięcia do wody. Zawsze sprawdzaj poprawność założenia kapoku przez dzieci, nawet jeśli są to już nastolatkowie.

  • Nie przebywaj w wodzie zbyt długo

Przemęczenie grozi niebezpiecznymi skurczami mięśni, które utrudniają pływanie.

  • Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w pobliżu wody

Dotyczy to także ogrodowych oczek wodnych i basenów. Nie zostawiaj ani na chwilę dziecka nawet płytkim basenie ani w miejscu, w którym ma ono do niego dostęp, gdyż może do niego wejść lub wpaść podczas Twojej nieobecności. Nie pozwalaj dziecku na kąpiel w basenie, kiedy podłączona jest pompa.

  • Nie przeceniaj swoich umiejętności

Nie odpływaj zbyt daleko od brzegu bez asekuracji innej osoby (na przykład w łódce), gdyż możesz stracić siły i trudno będzie wrócić na ląd.

  • Pamiętaj o tym, że wypadek może wystąpić nawet w bardzo płytkiej wodzie, a bezpieczeństwo nad wodą zależy przede wszystkim od Ciebie!

Woda - bezpieczne wakacje

Nie należy się kąpać:

  • W czasie burzy oraz przed burzą, gdy wieje porywisty wiatr lub jest mgła, która ogranicza widoczność poniżej 50 metrów.
  • W miejscach, w których widnieje informacja zakazu kąpieli lub gdy wywieszona jest czerwona flaga.
  • W miejscach, gdzie jest dużo wodorostów.
  • Nie należy się kąpać w pobliżu ostróg, które są obrośnięte przez małże. Uderzenie w nie może skutkować bolesnym urazem, a nawet utratą przytomności.  Nie wolno też po nich chodzić, gdyż są śliskie i łatwo można z nich spaść.
  • Zabroniona jest kąpiel przy falochronach, zaporach wodnych i mostach, w stawach hodowlanych i basenach przeciwpożarowych, w pobliżu kanałów ściekowych oraz na trasach żeglugowych, w portach i przystaniach wodnych, w miejscach o bagnistym dnie i nieregulowanych wysokich brzegach.
  • Nie wchodź do wody, jeśli wiesz, że w tym miejscu występują zawirowania wody. Zwłaszcza nad rzeką uważaj na silne prądy.
  • Nie należy się kąpać, gdy fala przekracza 70cm.
  • Nie kąp się też po zmroku i wieczorem.
  • Nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu.
  • Nie pływaj również bezpośrednio po posiłku.
  • Nie należy też pływać w wodzie, której temperatura jest poniżej 14 stopni. Optymalna temperatura wody wynosi 22-25 stopni.

Po każdej kąpieli obserwuj dziecko!

Zwłaszcza, jeśli w trakcie kąpieli w słonej morskiej wodzie lub chlorowanej wodzie w basenie, doszło do zachłyśnięcia. Istnieje możliwość wystąpienia WTÓRNEGO UTONIĘCIA! Jest to obrzęk płuc, który następuje od 12 do 72 godzin po zachłyśnięciu, na skutek drażnienia pęcherzyków płucnych przez sól lub chlor z wody.

Występuje także zjawisko UTONIĘCIA SUCHEGO, które może nastąpić na skutek zakrztuszenia się płynem pod każdą postacią. Do utonięcia suchego dochodzi na skutek skurczu krtani, gdy woda dociera do nosogardzieli, w konsekwencji czego dochodzi do zatrzymania krążenia.

Jeśli po kąpieli zauważysz, że Twoje dziecko jest osłabione lub ospałe, kaszli lub ma problemy z oddychanie (płytki oddech), narzeka na ból w klatce piersiowej lub niewyraźnie mówi – niezwłocznie zgłoś się z dzieckiem do lekarza!

Życzę Wam bezpiecznego wypoczynku!